En del säger att recensioner inte behövs längre, att allt kan rekommenderas genom algoritmer eller tips i sociala medier. Men att Apple och Spotify satsar på kurerade spellistor tyder på att algoritmer inte är allt. Och tips i sociala medier tenderar att bli väldigt likriktade där de som har flest fans också för störst spridning.
Så vilken roll har en svensk musikkritiker 2016? Hur relevant är hen?
Här tänkte jag reda ut urvalet av musik som en svensk recensent skriver om i förhållande till vad vi faktiskt lyssnar på. Spotify har ett trevligt API som det går att hämta en hel del information från, exempelvis skivor och låtars popularitet. Om man tittar på de 100 skivor som var mest populära på Spotify de senaste 12 månaderna och jämför med de 100 skivor som det skrevs mest om under samma tid får man fram följande bild:
Vad kan vi lära oss om detta?
- Svenska recensenter har en förkärlek för singer/songwriters som inte delas av musikkonsumenter.
- Hiphop är kraftigt underrepresenterat i svensk media.
- Rock är kraftigt överrepresenterat.
Tittar vi djupare på skivorna så kan vi se att en skiva som Trapsoul av Bryson Tiller har en popularitet på 89% på Spotify men har endast recenserats av en svensk recensent, Nöjesguiden. Den släpptes i början av oktober och peakade på plats 8 på Billboard precis i början av 2016 men har i stort sett ignorerats av svensk press. Även om en skiva inte släpps på fysisk CD i Sverige så kommer den ut på streamingsajterna, bara ett tips.
Andra skivor som varit populära men som knappt några skrivit om är:
- R. City – What Dreams Are Made Of (84%)
- Meek Mill – Dreams Worth More Than Money (80%)
- Dej Loaf – #AndSeeThatsTheThing (75%)
- Young Thug – Barter 6 (73%)
- Kid Ink – Full Speed (68%)
Samtliga skivor ovan är hiphop-skivor.
Som jämförelse kan nämnas populariteten på svenska, internationella artisters skivor, som får universell täckning i svensk media:
- First Aid Kit – Stay Gold (62%)
- Seinabo Sey – Pretend (68%)
- Tove Styrke – Kiddo (54%)
- Amason – Sky City (53%)
- Anna Ternheim – For the young (53%)
Så för att vara relevanta 2016 kanske kritiker skall skriva lite mer om hiphop och lite mindre om gubbrock. Bara ett tips.