Skivor

Svart på vitt, flockbeteende bland musikkritiker

Kjell Häglund driver tesen att svenska musikkritiker har ett flockbeteende att okritiskt hylla First Aid Kits nya skiva. Jag drev själv denna tesen när The Knifes skiva kom ut för ett år sedan, men stämmer det verkligen? Låt oss räkna.

För att beräkna hur likriktade betygen är för recenserade skivor har jag räknat ut variansen av betygen. Låg varians innebär likriktade betyg medan hög varians innebär att kritikerna tycker olika.

Tittar vi på samtliga recenserade skivor mellan 2006 och 2014 med minst 18 betygsatta recensioner så är medelvariansen 0,45 för betygsskalan 1-5.

Stay Gold har en varians på 0,33 och har således mer konforma betyg än det genomsnittliga albumet som recenseras i Sverige. Det finns dock album där kritikerna har ett klart större flockbeteende.

Om vi jämför Stay Gold med andra hyllade skivor (medelbetyg >= 4,0) som har ungefär lika många betygsatta recensioner (18-22) får vi fram följande resultat:

Varians

Vi kan konstatera att det finns andra svenska album där betygen från recensenterna är mer likformiga, bland annat Hurulas debut från tidigare i år.

Om vi tittar på ett större urval av skivor så är det Damon Albarns Everyday Robots som ligger i topp med en varians på endast 0,04! Här kan vi snacka om seriös konsensus.

Damon

Även skivor med Louise Hoffsten, Salem, Richard Hawley och Gillian Welch har väldigt konforma betyg.

I andra änden, dvs. vilken skiva som kritikerna är mest oense om hittar vi The Knifes Tomorrow, In A Year med en varians på 1,95. Kanske inte helt oväntat när genren är elektroniskt opera.

Knife

Andra skivor där kritikerna tycker mycket olika är Jónsi & Alex: Riceboy Sleeps, Rival Sons: Head Down, Prodigy: Invaders Must Die samt Mercury Rev: Snowflake Midnight.

Slutligen kan man fundera över hur intressant en skiva är om kritikerna tycker precis samma. Finns det något som skaver, något som utmanar, eller är det bara ett bra hantverk? I fallet med Stay Gold är jag beredd att hålla med Kjell Häglund.

En sak är dock säker. Att tjugo redaktioner väljer att skriva om ett etablerat band som First Aid Kit och ingen större redaktion väljer att skriva om debutanterna No Coda är inte till gagn för vi som är musikintresserade.

Standard
  • Nemo of Sweden

    Hur sker urvalsprocessen ut på de olika redaktionerna? Säg att exempelvis en inbiten rocksnubbe ges att skriva och tycka om just elektronisk opera, vad sker? Vad sker i fallet att en uttalad Håkan-vurmare får recensera nya plattan. Kommer denna diskussion någonsin får sin lösning?

    • Ingen aning men det skulle vara kul att får vara med och lyssna. Inte minst när de elektroniska operaskivorna delas ut.

  • Fast variansen är inte så intressant om man inte samtidigt har facit, dvs något slags objektivt betyg. Är skivan en fyra så är det ju inte flockbeteende att ge den en fyra. Jämför börskurser och tillhörande prognoser: spår analytiker att börsen ska gå upp N % nästa år och den går upp Y % – då har man ju ett facit att jämföra prognoserna (betygen) med.

    • Jo, men i detta fall blir det förväntade värdet medelbetyget.

      ”In probability theory and statistics, variance measures how far a set of numbers is spread out. A small variance indicates that the data tend to be very close to the mean (expected value) and hence to each other, while a high variance indicates that the data are very spread out around the mean and from each other.”